Bereikbaarheid

Na de 700 miljoen van de minister trekken gemeenten zelf ook nog eens de knip voor de overvolle A15

De gemeenten in de Drechtsteden en de provincie Zuid-Holland trekken de portemonnee om het aantal files op de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem te verminderen. De minister verdubbelt de regionale investering, waardoor er vijf miljoen euro beschikbaar komt.

Het idee is om de vijf miljoen euro zo in te zetten dat grote transporteurs en andere bedrijven in de regio het vervoer op een slimmere manier op elkaar gaan afstemmen. Door bepaalde transportbewegingen uit de spitstijden te halen, wordt de verdeling van het verkeer op de snelweg ‘eerlijker’, waardoor chauffeurs op het tracé minder vaak op de rem moeten trappen.

Het streven is dat er afspraken gemaakt worden met bedrijven en inwoners om per werkdag structureel 700 keer buiten de spits van de A15 gebruik te maken of op een andere manier te reizen, meldt de provincie.

Behalve het slimmer afstemmen van honderden, misschien wel duizenden transporten per dag, worden ook weggebruikers verleid om hun auto eens te laten staan. Dat gebeurt via de Verkeersonderneming, een samenwerkingsverband van de gemeenten, provincie en het Havenbedrijf Rotterdam. Er zijn onder meer plannen om het gebruik van (elektrische) fietsen te stimuleren of mensen juist meer van het openbaar vervoer gebruik te laten maken, waardoor de populaire snelweg langs Papendrecht en Gorinchem minder snel vast staat.

De nieuwe miljoeneninvestering volgt op eerdere ingrepen die aan de snelweg zijn gedaan om de filedruk te verminderen. Dat gebeurde in 2019 en vorig jaar. Ook voor volgend kalenderjaar staan er nieuwe investeringen op de politieke agenda. Een betere doorstroming op de A15 is een van de speerpunten van de gemeenten en de provincie voor de komende jaren. Samen leggen de overheden en de regio Drechtsteden dertig miljoen euro neer om dat voor elkaar te krijgen.

Paradepaardje van de minister
Daarnaast zit ook minister Cora van Nieuwenhuizen op het vinkentouw als het gaat om de aanpak van de Rijksweg, die al jaren onder het vergrootglas van de Haagse politiek ligt. Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft van de A15 zelfs een van de paradepaardjes van Nederland gemaakt.

Vorig jaar maakte ze nog 375 miljoen euro extra vrij voor het herstel van de snelweg, waardoor de totale begroting van ‘Project-A15’ op ruim 700 miljoen euro komt te liggen. Het mega-bedrag is volgens haar noodzakelijk, omdat onder meer het wegdek en de viaducten er erger aan toe zijn dan gedacht.

Daarnaast loopt er nog een onderzoek of het niet mogelijk is de breedte van de snelweg aan te pakken. De regio Drechtsteden is er zelf van overtuigd dat het hebben van twee keer drie rijbanen op het traject van west-Nederland naar het oosten van het land geen overbodige luxe is.

Minister Van Nieuwenhuizen twijfelt over die optie. Zij laat daarom onderzoeken welk effect elke mogelijk ingreep heeft op de verkeersbewegingen. Pas wanneer daar duidelijkheid over is, kan het spreekwoordelijke mes in de snelweg worden gezet en gaan de honderden miljoenen die zij heeft gereserveerd voor de A15 worden uitgegeven. Dat is op zijn vroegst in 2025, liet zij recent nog weten. Tot die tijd blijft de A15 ‘gewoon’ bestaan uit twee keer twee rijstroken.

Zelfde niveau als voor de pandemie
Volgens de provincie is het echter noodzakelijk om juist nu iets te doen rond de situatie op de snelweg, die met het langzaam opheffen van de coronamaatregelen met de dag drukker lijkt te worden. 'Het verkeersaanbod is al bijna op hetzelfde niveau als voor het uitbreken van de pandemie. Negentig procent van het autoverkeer is weer op de weg. Dat zie je op de A15.'

Auteur: Bas Boerma
Foto: ©Richard van Hoek
Bron: www.ad.nl

Bereikbaarheid Openbaar vervoer Regionieuws Logistiek

Kom in contact

Wil jij meer weten over de regio en de mogelijkheden die de Drechtsteden biedt?
Neem dan contact met ons op.

Stuur een bericht
Logistiek

Slim samenwerken in de Drechtsteden

Bedrijven uit de Drechtsteden zijn over de hele wereld actief. Met de nodige uitdagingen. Denk aan toeleverketens en inkoop, human capital, duurzaamheid en digitalisering. De EDB zet zich daarom in voor slim samenwerken door resources te delen. We starten met shared warehousing en logistics en zijn op zoek naar matches tussen bedrijven. Uw bedrijf heeft misschien ruimte over en het andere bedrijf heeft juist een tekort.

Lees meer

Meld je aan op 'The daily Deal'
en ontvang de laatste regio updates
direct in je mailbox.

Aanmelden nieuwsbrief
skyline