Digital Mainport

Twee sensoren gaan de veiligheid bij Dordtse bruggen drastisch vergroten

Een proef van infrabedrijf Engie rond de Boombrug in Dordrecht moet de veiligheid rond beweegbare bruggen in heel Nederland vergroten.

In een smalle paal langs de Boombrug hangen al ruim een jaar twee extra sensoren. Op basis van kunstmatige intelligentie wordt elke beweging die gemaakt wordt tussen de gesloten slagboom en het beweegbare brugdeel nauwkeurig in de gaten gehouden. Gebeurt er iets onverwachts, dan krijgt de brugwachter die enkele kilometers verderop in de stad meerdere bruggen bedient direct een seintje.

Die persoon kan dan de brug nog even dicht laten tot het ‘object’ dat niet de juiste afstand tot de brug houdt uit de gevarenzone is. De sensoren zijn zo hightech uitgerust dat ze de objecten kunnen onderscheiden: ze zien het verschil tussen een ongevaarlijke vogel of een tiener die in alle haast nog net met zijn fiets over de brug wil rijden om zijn vriendinnetje te bezoeken.

In dat laatste geval gaan bij de brugwachter de alarmbellen af en kan hij besluiten de wachtende boot nog wat langer te laten wachten. In het scenario met de vogel gebeurt dat – uiteraard – niet.

Dordrecht is het verst van allemaal
'We zagen de laatste jaren in Nederland de opkomst van grotere verkeerscentrales, maar we zagen ook dat er regelmatig incidenten en bijna-incidenten gebeuren rondom beweegbare bruggen. Zelfs met af en toe een dodelijk ongeval', zegt Ivan Grozdanov van Engie, die de proef in Dordrecht begeleidt en volgt. Dat moet anders kunnen dacht Jim Halsey, de ‘architect’ van het detectiesysteem dat behalve in Dordrecht ook op andere bruggen in regio Zuid-Holland wordt getest.

Dordrecht is echter het verst van allemaal, zegt Grozdanov. Het afgelopen jaar is een enorme hoeveelheid data verzameld waarmee is aangetoond dat het systeem werkt. Momenteel test de brugwachter het systeem in het dagelijks gebruik. 'Als hij de meerwaarde ziet en stelt dat het nuttig is in zijn werk, dan kunnen we dit verder uitrollen naar andere bruggen in Nederland waar de veiligheid onderwerp van gesprek is.’

Dat geldt echter voor het gros van de honderden bruggen met beweegbare brugdelen in Nederland. Omdat deze steeds vaker worden bestuurd vanuit verkeerscentrales wordt het bedienproces steeds belangrijker en complexer. Zo kan de brugwachter niet in elke situatie over zijn scherm kijken of er een auto door de slagboom is gereden of dat er nog een fietsers probeert een wachttijd van een of twee minuten voor de brug te voorkomen.

En juist dat is niet zonder gevaar. Een brugwachter zal nooit zomaar elke aanvraag klakkeloos honoreren of na de doorvaart de brug weer zonder controle naar beneden halen. Maar soms zijn er zichtbeperkende omstandigheden als zware regen, mist of simpelweg het feit dat het donker is waardoor niet alles gezien wordt. Dan kan de detectie met sensoren de brugwachter ondersteunen.

Ook naast deze ‘zichtbeperkende omstandigheden’ hebben de sensoren een meerwaarde. 'Bijvoorbeeld in de zomer als er bijvoorbeeld jongeren in hun zwembroek aan de openstaande rand gaan hangen’, weet Grozdanov. ,Als zoiets gebeurt – en dat gebeurt écht – dan betekent dat een trauma voor de bediener van die brug. Zeker wanneer het onverhoopt verkeerd afloopt. Het is Engie’s missie om het aantal ongelukken en vervelende situaties naar beneden te brengen.’

Ieder ongeluk kost een paar ton
Door de huidige technologische kennis in te zetten moet dat zeker lukken, verwacht hij. ,De hele wereld is aan het digitaliseren. Dus kun je dat ook toepassen op de veiligheid van – in dit geval – weggebruikers. Het verbetert ook de bereikbaarheid van de stad. Want als er een heftig ongeluk rond een brug gebeurt moet er onderzoek worden gedaan en is de brug uren afgesloten; dat kost zo een paar ton. Hiermee willen we de veiligheid verhogen en onverhoopte hoge kosten uitsparen. Wij geloven hier heilig in. En waterstad Dordrecht ook.’

Auteur: Bas Boerma
www.ad.nl

Digital Mainport

Kom in contact

Wil jij meer weten over de regio en de mogelijkheden die de Drechtsteden biedt?
Neem dan contact met ons op.

Stuur een bericht
Digital Mainport

Varen deze schepen straks autonoom door 5G-fieldlab Drechtsteden

Nog dit jaar wil de regio Drechtsteden tests uitvoeren in haar eigen 5G-fieldlab. Dat moet er komen met een subsidie van de provincie Zuid-Holland en door actie vanuit het bedrijfsleven. 'Hoe mooi zou het zijn als schepen autonoom over het drierivierenpunt varen?'

Lees meer
Digital Mainport

5 ton voor 5G-innovaties in Zuid-Holland

Vanaf 10 mei is er € 500.000 beschikbaar voor Zuid-Hollandse technologiebedrijven om hun 5G-innovaties in fieldlabs te testen. Bedrijven kunnen dus nu al experimenteren met technologie die pas over een paar jaar beschikbaar komt. Nergens ter wereld is er zo’n uitgebreid netwerk van samenwerkende 5G-testfaciliteiten als in Zuid-Holland.

Lees meer
Digital Mainport

Slimme digitale toepassingen in de Drechtsteden

Dordrecht is koploper in het G40 netwerk op het gebied van ‘smart living’. Digitale oplossingen worden gebruikt voor het verbeteren van de leefkwaliteit. Bekijk hier de video waarin wethouder Maarten Burggraaf het belang van Smart City benadrukt.

Lees meer

Meld je aan op 'The daily Deal'
en ontvang de laatste regio updates
direct in je mailbox.

Aanmelden nieuwsbrief
skyline