EDB Project

Beleven

Op dit moment wonen er ruim 50.000 jonge mensen (20 – 35 jaar) in de Drechtsteden. De generatie die de regio toekomst geeft. Juist deze groep trekt langzaam weg naar andere steden, omdat daar simpelweg meer prikkels te halen zijn. Dat mogen we niet laten gebeuren. De Economic Development Board zet daarom in op Beleven.

Drechtstedelijk Waterrijk

Bureau Posad geeft de Drechtsteden in 2018 zeven concrete aanbevelingen voor de ruimtelijk-economisch ontwikkeling van het gebied. Het rapport laat zien hoe de Drechtsteden sterk is verstedelijkt in de afgelopen 30 tot 40 jaar. Het is een gebied met infrastructurele uitdagingen door de drie rivieren die er dwars door heen lopen. Het water is duidelijk het verbindende element, maar deze kracht wordt nog onvoldoende benut.

De aanbevelingen gaan daarom vooral over de transformatie van oeverlocaties. Een aantal kansrijke locaties worden benoemd. De oevers van de Noord, Oude Maas en Beneden Merwede moeten het visitekaartje van aantrekkelijk wonen, werken en recreëren in de Drechtsteden zijn. Er missen nog plekken waar je het water kunt beleven en letterlijk kunt aanraken.

Motivaction onderzoek

In 2019 is Dordrecht opnieuw uitgeroepen tot Evenementenstad van het jaar. De stad valt steeds meer op. De Engelse krant The Times noemt Dordrecht een ‘verborgen juweel’ en tipt de stad als alternatief voor wie is uitgekeken op Parijs en Barcelona. Toch hoor je nog regelmatig dat er te weinig te doen. Hoe komt dit? Waar komen jonge mensen op af? Of wat schrikt hen juist af? Wie dit beter te vragen dan de groep zelf.

De EDB is een verdiepend onderzoek gestart, aanvullend op Drechtstedelijk Waterrijk. Met Dordrecht Marketing, gemeente Dordrecht, HBO Drechtsteden en Schouwburg Kunstmin is opdracht gegeven aan Motivaction. Hierbij gaan we voor concrete aanbevelingen met een focus op beleven.

Dordtse Introductiedag (DID)

Met de Dordtse Introductiedag is al een eerste aanzet gedaan voor verjonging in de stad. In heel Nederland staan studentensteden aan het einde van de zomer in het teken van de introductietijd. Waarom heeft Dordrecht dit nog niet? Dat vroegen HBO Drechtsteden, horecaondernemer Dennis van Buuren  en de Economic Development Board zich af.

Gemeente Dordrecht, Dordrecht Marketing en enthousiaste ondernemers uit de binnenstad maakten de eerste editie in 2019 mede mogelijk. Ruim 175 studenten hebben behalve hun nieuwe school ook hun nieuwe stad leren kennen. ‘DID is een laagdrempelige manier om Dordrecht te presenteren aan studenten van buiten de stad die hier straks regelmatig te vinden zijn. Deze groep is meer dan welkom’, aldus de organisatie. De editie in 2020 gebeurde digitaal, maar bereikte wederom ruim 200 studenten. Op naar een jaarlijks evenement, waarbij uiteindelijk alle vervolgopleidingen aansluiten.

Initiatiefnemer: Startdatum:2018 Download:
Partner

Schouwburg Kunstmin

www.kunstmin.nl
Partner

QUEM Identiteit Makers

www.quem.nl
Partner

HBO Drechtsteden

www.hbodrechtsteden.nl
Gemeente Dordrecht
Deelnemer

Dordrecht

www.dordrecht.nl
Partner

Dordrecht Marketing

www.dordrechtmarketingenpartners.nl

Jasper Damsteegt

Directeur Schouwburg Kunstmin en Energiehuis (wildcard 2018)

Nils Kleingeld

Creative Consultant & Marketeer QUEM (wildcard 2017)

Derk Loorbach

Prof. socio-economic Erasmus University

Jeroen Everaert

Oprichter Mothership (wildcard 2017)

Gerben Baaij

Directeur Dordrecht Marketing

Jessica van den Bosch

Directeur HBO Drechtsteden

Rick Naaktgeboren

Opgavemanager Levendige Binnenstad Dordrecht
Invest in the Drecht Cities

Kom in contact

Wil jij meer weten over de regio en de mogelijkheden die de Drechtsteden biedt?
Neem dan contact met ons op.

Stuur een bericht

Meld je aan op 'The daily Deal'
en ontvang de laatste regio updates
direct in je mailbox.

Aanmelden nieuwsbrief
skyline